Poza murami Starej Jerozolimy – Góra Oliwna

Jerozolima zauroczyła nas niesamowitym klimatem, jednak wychodząc którakolwiek ze wspaniałych bram miasta, napotykać można równie niezwykłe miejsca opisywane w Starym i Nowym Testamencie. Kierując się na południe przez Bramę Zion znajdziemy się na Górze Syjon z widokiem na starożytne Miasto Dawida  i Dolinę Cedronu. Wyjście wschodnie, Brama św. Szczepana, otwiera nam natomiast widok na tajemniczą Górę Oliwną.

Widok na Górę Oliwną w Jerozilimie
Góra Oliwna widziana z tarasu nad Kościołem Zaśnięcia NMP

GÓRA OLIWNA

Wyobrażenie o górze oliwnej mieliśmy zgoła inne. Kojarzyła się raczej z uroczym pagórkiem porośniętym gajami oliwnymi a nie zwarta zabudową. Obecnie ze względu na ilość miejsc świętych związanych z działalnością i życiem Jezusa powstało tu wiele kościołów a także meczet. Na północnym zboczu znajduje się natomiast ogromny Cmentarz Żydowski. Dużą cześć zajmują też zabudowania mieszkalne społeczności muzułmańskiej. Na zwiedzanie zarezerwowaliśmy popołudnie. Z Jerozolimy wyszliśmy Bramą Św. Szczepana (Lion’s Gate). Kierując się na południowy wschód doszlismy do kolejnych miejsc znanych z Nowego testamentu.

KOŚCIÓŁ GROBU MARYI

U podnóża góry znajduje się tajemniczy, podziemna krypta Kościoła Grobu Najświętszej Marii Panny pozostający pod opieka mnichów ormiańskich i greckich. Według wierzeń właśnie z tego miejsca Matka Boska została wzięta do nieba. Historia kościoła sięga wczesnych wieków chrześcijaństwa. Zachowane fragmenty są pozostałością budowli z okresu średniowiecza. podczas najazdu osmańskiego zniszczono kościół jednak z szacunku do Matki Jezusa, sułtan Sulejman zachował kryptę z jej grobem.

Wejście do krypty kościoła Zaśnięcia Maryi w Jerozolimie
Wejście do podziemnego Kościoła Zaśnięcia NMP

OGRÓD I GROTA GATSEMANI

Plan Ogród Gatsemani, Ogrójec, Ogród Oliwny
Mapka ogrodu Gatsemani

Nieopodal znajduje się jedno z najbardziej tajemniczych miejsc opisanych w Nowym Testamencie – Gaj Oliwny, Ogrójec. Po prawej stronie fasady Kościoła Grobu NMP wąskie przejście zaprowadzi nas do tajemniczej groty.  Według tradycji bizantyjskiej, w noc przed aresztowaniem Chrystus modlił się tu w grocie wraz Apostołami. Wtedy też Judasz wskazał go fałszywym pocałunkiem, by żołnierze arcykapłanów mogli go pojmać. (Mt, 26, 47-56)

Grota Pojmania Chrystusa w orodzie Gatsemani
Wejście do Groty Pojmania

Rośnie tu 8 odrzew oliwnych, które według tradycji były świadkami modlitwy i cierpienia Chrystusa. Sam ogród rzeczywiście znajdował się w tym miejscu, jednak oliwki, jak podają źródła historyczne, są nieco młodsze. W trakcie powstania Żydowskiego z 66 r. przeciwko rzymianom i Herodowi Agryppie, wycięto większość drzew w okolicy Jerozolimy. Obecne oliwki, mimo że wiekiem mogą sięgać starożytności, z pewnością nie pamiętają Jezusa.

Ogród Oliwny
Gatsemani – Ogród Oliwny

BAZYLIKA NARODÓW

Obecnie obok ogrodu oliwnego znajduje się Bazylika Narodów z 1924 r autorstwa Antonio Berluzziego. Powstała na planie dawnej budowli z czasów bizantyjskich z której zachowała się fragmenty mozaiki na posadzce. Nazwa  związana jest z budową kościoła i wsparciem funduszy z wielu krajów. W jednej z apsyd mozaikę przedstawiającą “Pojmanie Pana Jezusa” w 1944r ufundowali żołnierze z Armii gen. Andersa.

Kościół Marii Magdaleny i Dominus Flevit

Kierując się w górę, w stronę szczytu Góry oliwnej mijamy spektakularny, prawosławny Kościół Marii Magdaleny. Niestety, otwarte dla zwiedzających tylko we czwartki od 10-12. My byliśmy w piątek. Dalej znajduje się kolejny kościół autorstwa A. Berluzziego – Dominus Flevit (łac. Pan Zapłakał). Z tego powodu budowla nawiązuje do kształtu łzy. Wewnątrz zobaczyć można fragmenty oryginalnej mozaiki z istniejącego tu niegdyś klasztoru z V w.

Front Kościoła Narodów w jerozolimie
Kościół Narodów
Kościół Marii Magdaleny widziany z Góry oliwnej
Kościół Marii Magdaleny
Widok na Jerozolimę z kościoła Dominus Flevit
Widok na Jerozolimę z wnętrza kościoła Dominus Flevit

CMENTARZ ŻYDOWSKI NA GÓRZE OLIWNEJ

Wchodząc na Górę Oliwna całą drogę rozpościera się widok na ogromny cmentarz położony na jej zachodnim zboczu. Najstarszy i największy cmentarz żydowski na świecie. Pierwszych pochówków dokonano około 3000 lat temu. Groby ustawione są w kierunku murów Starej Jerozolimy tak by umarli “mieli widok” na Dolinę Cedronu oraz Wzgórze Świątynne. Skala cmentarza zrobiła na nas ogromne wrażenie. Znajduje  się tu ponoć 150 000 grobowców. Według wierzeń osoby tu pochowane, jako pierwsze będą uczestniczyć w Sądzie Ostatecznym. Wśród tu spoczywających znajdują się politycy, pisarze, nobliści i inni zasłużeni dla Izraela. Dlatego też miejsce kosztuje tu nawet kilkadziesiąt tysięcy $.

Cmentarz Żydowski na Górze Oliwnej, groby
Cmentarz Żydowski na Górze Oliwnej , zgodnie z żydowską tradycją, kładzie się małe kamyki na nagrobkach.
Cmentarz w Dolinie Cedronu w Jerozolimie
Cmentarz na Górze Oliwnej gdzie pochowano ponad 150 000 żydów.

KOŚCIÓŁ OJCZE NASZ

Na szczycie Góry Oliwnej, na który wdrapaliśmy się pieszo, znajduje się miejsce gdzie wg Ewangelii Św. Łukasza Jezus nauczał apostołów Modlitwy Pańskiej.  Od czasów wczesnochrześcijańskich istniał tu kościół zburzony później przez Persów. Obecny XIX w kościół Ojcze Nasz upamiętnia to wydarzenie. Na krużgankach umieszczone są mozaikowe tablice z modlitwą w 62 językach w tym oczywiście po Polsku.

Ojcze Nasz – mozaika w języku polskim ufundowana przez żołnierzy Gen. Andersa.
Krużganki Kościoła Ojcze Nasz

GÓRA SYJON (Zion)

Leżąca poza murami Starego Miasta biblijna Góra Syjon to miejsce gdzie obecnie znajduje się, bajkowy w formie, Kościół Zaśnięcia NMP (Dormition Abbey). W jego podziemiach znajduje się Grobowiec Króla Dawida oraz Wieczernik gdzie Jezus spożywał Ostatnia Wieczerzę. Z dachu rozciąga się wspaniały widok na starożytne Miasto Dawida. Ze starej Jerozolimy wychodzi się tam przez Bramę Syjonu Zion Gate. Nazwa Syjon pojawia się w Biblii wielokrotnie. Odnosi się zarówno do Jebuzejskiej fortecy, którą zdobył Dawid, a także do całego miasta. W znaczeniu teologicznym Syjon odnosi się do narodu Izraela jaki do całej Jerozolimy.

Kościół zaśnięcia NMP na Górze Syjon
Kościół zaśnięcia NMP na Górze Syjon gdzie Jezus spożył Ostatnia Wieczerzę (wersja 2)

MIASTO DAWIDA I DOLINA CEDRONU

Dwa najważniejsze miejsca leżące w sąsiedztwie Starej Jerozolimy to ruiny Miasta Dawida oraz Góra Oliwna. Starożytne Miasto Dawida, a właściwie to co z niego pozostało, to najstarsza część Jerozolimy. Położone było na wzgórzu Ofel pomiędzy dolinami Cedronu i Tyropeonu. Król Dawid zdobył je w 997 r. przed Chrystusem i sprowadził tu arkę Przymierza. Zjednoczyło to 12 plemion i utworzyło z Jerozolimy centrum narodu Izraela. Wędrując w dół Doliny, wśród odkryć archeologicznych zobaczyć można pozostałości z różnych okresów nawet z XIII w p. Ch.  Pałacu króla Dawida, akropolu jezybuckiego oraz liczne starożytne grobowce królów i proroków. W południowej części znajduje się słynna Sadzawka Siloe Siloam, gdzie Chrystus uzdrowił niewidomego (J,9). Nam niestety nieszczęśliwie nie udało się wejść do środka. Pocałowaliśmy przysłowiowa klamkę, ponieważ z powodu remontu brama była zamknięta.

Miasto Dawida, mapa doliny Cedronu
Mapa Miasta Dawida (J. Murphy-O’Connor, Przewodnik po Ziemi Świętej)
Dolina Cedronu i ruiny Miasta Dawida
Ruiny Miasta Dawida oraz chaotyczna współczesna zabudowa
Grobowiec w Dolinie Cedronu
Grobowiec jednego z proroków – Absaloma
Miasto Dawida grobowiec
Grobowiec Proroka Zachariasza, syna Berekiasza z VI w.p.n.e.
Mury Jerozolimy z doliny Cedronu
Wschodni mur obronny Jerozolimy oraz Dolina Cedronu widziane od strony Góry Oliwnej
Miasto Dawida ruiny
Chaotyczna zabudowa na ruinach starożytnego miasta

ZWIEDZANIE

Zwiedzanie biblijnych miejsc poza murami Starej Jerozolimy, Góry oliwnej oraz Miasta Dawida mimo, iż leżą blisko siebie, warto zarezerwować przynajmniej pól dnia. My połączyliśmy Miasto Dawida z odwiedzeniem Góry Oliwnej jednego popołudnia. Niesamowite w tym był fakt, że wciągu kilku godzin przenieśliśmy się z miejsc opisanych w Ewangeliach do starożytnych ruin starotestamentowego Miasta Króla Dawida. Jedynym rozczarowaniem była Sadzawka Siloe, nieczynna z powodu remontu.

Zobacz także:

WADI RUM
PUSTYNIA WADI RUM W JORDANII

4 myśli na temat “Poza murami Starej Jerozolimy – Góra Oliwna

1. Zdecydowanie marzę o podróży do Jerozolimy, słyszałem, że Góra Oliwna jest magicznym miejscem, które każdy powinien zobaczyć chociaż raz. Na pewno zaplanuję sobie taki wyjazd, kiedy sytuacja na świecie się ustabilizuje.