Ojo Guarena – najdłuższe jaskinie krasowe w Europie

Jadąc z Bilbao do Madrytu, postanowiliśmy zboczyć nieco z trasy i przejechać przez kompleks krasowy Ojo Guarena, taką naszą Jurę Krakowsko-Częstochowską. Za główny cel obraliśmy Jaskinię i znajdująca się w niej Pustelnię San Bernabé.

Zbliżając się do Ojo Guarena już od miejscowości Espinosa de los Monteros za daleka zwraca uwagę nietypowy grzbiet górski z pionowym urwiskiem od północy, natomiast łagodny od południa. Nietypowa rzeźba terenu jest głównie wynikiem ruchów tektonicznych jednak niemałe znaczenie miała tez płynąca tędy rzeka Guareña. Przez miliony lat woda rzeźbiła tu wapienne skały w wyniku czego powstały jedne z najdłuższych w Europie jaskiń krasowych ciągnących się na długości 100km. Poza niewątpliwymi ciekawostkami geologicznymi w tym rejonie żyje (podobno) bardzo liczna grupa unikatowych bezkręgowców wodnych. Nie mieliśmy szczęścia w tej kwestii jednak inna atrakcję stanowiły krążące wysoko na niebie wielkie ptaszyska – najprawdopodobniej widzieliśmy orła przedniego zamieszkującego ten region.

Jaskinia Ojo guarena – jedna z najdłuższych jaskiń krasowych w Europie

Wracając do jaskiń, bo one, a właściwie jedna z nich były głównym celem naszej wyprawy, wąska, krętą drogą dojechaliśmy do parkingu na szczycie, a właściwie na krawędzi stromego zbocza. Roztacza się stamtąd wspaniały widok na całą, płaską okolicę. Drogowskaz kierował nas pieszo do Ermita San Bernabe – pustelni i kaplicy wmurowanej w wapienną jaskinię Ojo Guarena. Przy wejściu przywitała nas pani w okienku, kupiliśmy bilety, wręczono nam kaski i oczekiwaliśmy na zebranie się większej grupy by wejść z przewodnikiem do jaskini. Niestety cała obsługa posługuje się jedynie hiszpańskim co pozwoliło nam zrozumieć piąte przez dziesiąte z przekazywanych informacji i resztę musieliśmy doczytać sami.

Zwiedzanie jaskini oraz pustelni San Bernabe

Trasa udostępniona turystom ma ok 400 m i biegnie drewnianymi kładkami z balustradą i dyskretnym oświetleniem. Przy wejściu wyświetlany jest krótki film o faunie, geologii i historii jaskini i okolic. Następnie zwiedza się jaskinię, która prowadzi do murowanej kaplicy z XVII w malowidłami ściennymi przedstawiającymi dosyć makabryczne sceny z życia świętych męczenników San Tirso i San Bernabé. Powstanie kaplicy datowane jest na XIII w jednak zaleziono też ślady obecności człowieka z VIII/IX w. Podobno w czerwcu odbywają się liczne pielgrzymki do tego miejsca

Przejście trasy zajmuje ok 45 minut i nie stanowi problemu dla dzieci. Ze względu na niską temperaturę wewnątrz (11oC) trzeba założyć kurtkę lub polar. Nie wolno też fotografować wnętrza kaplicy ani jaskini!

Więcej zdjęć

Niezwykłe ukształtowanie terenu, piękne widoki i inne atrakcje powodują, że warto odwiedzić okolice Ojo Guarena i zrobić krótki postój na zwiedzenie jaskini San Bernabe lub drugiej La Cueva Palomera. Z parkingu biegną też liczne szlaki piesze i rowerowe po tym największym w Hiszpanii kompleksie krasowym.

Mapa
Informacje praktyczne:

Wejście do Cueva San Bernabe tylko w grupie z przewodnikiem.
Bilety: dorośli 4euro, studenci dzieci, emeryci 3, dzieci do 6 l za darmo

www.rutasconhistoria.es/

www.cuevasturisticas.es

2 myśli na temat “Ojo Guarena – najdłuższe jaskinie krasowe w Europie

1. Dziękujemy za dobre słowo! Okolice zdecydowanie godne uwagi a jak dotąd mało u nas znane. Szukając pięknych krajobrazów polecamy też hiszpańskie Pireneje i Dolinę Ordesy.