Alhambra – arabska twierdza w średniowiecznej Europie

Można śmiało powiedzieć, że twierdza oraz kompleks pałacowo – ogrodowy Alhambra w Grenadzie to jedna z największych atrakcji Andaluzji a nawet całej Hiszpanii. Oglądany o zachodzie słońca, na tle gór Sierra Nevada, robi naprawdę duże wrażenie, a że do granady dotarliśmy właśnie wieczorową porą, dane nam było obejrzenie tech krajobrazów podczas “złotej godziny”.

GRENADA

Do Grenady dotarliśmy wieczorem, prosto z Barcelony mijając po drodze wspaniałe, ośnieżone pasma gór Sierra de Baza oraz Sierra Nevada. Plan trasy mieliśmy napięty, więc nie było możliwości zatrzymania się w górach, choć kolejna wizyta w Andaluzji na pewno skończy się trekkingiem. Kolejnego dnia rano zaplanowaliśmy zwiedzanie kompleksu pałacowego Alhambra oraz ogrodów Generalife a popołudniu mieliśmy ruszyć dalej w stronę Gibraltaru, zahaczając o niezwykłą górską trasę El Caminito del Rey, opisaną tu.

Zatrzymaliśmy się w sympatycznym hotelu u podnóża zamku. Stąd w linii prostej na mapie było 700 m do wejścia, jednak jak się okazało również prawie 700 m w pionie!  Rano po instrukcjach właściciela hotelu, odebraliśmy wcześniej zakupione bilety. Następnie ruszyliśmy serpentynami w stronę parkingów przed wejściem do Alhambry. W sezonie, a byliśmy tam w maju, są duże problemy z zakupem biletów, więc warto zrobić rezerwację kilka tygodni wcześniej. Często obsługa hoteli proponuje pomoc w rezerwacji biletów z czego warto skorzystać.

ALHAMBRA – NOCLEG I ZWIEDZANIE

Bardzo ważna uwaga dla odwiedzających Alhambrę – cały kompleks zwiedza się w zasadzie dowolnie. Pani skanuje bilety przed wejściem do kolejnych stref. Rożnica dotyczy głównego pałacu kalifa – Palacios Nazaries. Na bilecie widnieje godzina i jeśli przed wejściem nie stawimy się w punkt, nie zostaniemy wpuszczeni! Mamy niestety przykre doświadczenia w tej kwestii. Beztrosko zwiedzaliśmy cały kompleks, aż wreszcie dotarliśmy przed wejście do wspomnianego pałacu. Ochroniarz zrobił groźną minę i powiedział po hiszpańsku “panie, coś pan przecież tu jak byk stoi, że na 9.30 a teraz jest 11.00. Uciekać mi stąd bo psem szczuję…” albo coś w tym stylu.

ALHAMBRA KOMPLEKS PAŁACOWY

Wracając do samej Alhambry, wejście do kompleksu wraz z kasami biletowymi, centrum informacji turystycznej i licznymi parkingami znajduje się od południowej strony. Zwiedzanie warto rozpocząć jak najwcześniej, nie tylko z powodu deficytu biletów lecz głownie z powodu wspaniałego porannego światła podkreślającego piękno architektury. Jak można zorientować się z mapki dołączonej do biletów kompleks składa się z kilku części.

Alhambra sketch
Panorama Alhambry 05/2017

Najstarsza, ufortyfikowana część to Alcazabaktóra poza murami obronnymi w zasadzie stanowi ruiny datowane na IX i rozbudowane  XII w. znajdujące się na wzgórzu zwanym z arabska al-Sabika.

Alhambra twierdza

W 1492 r. gdy poddała się Alhambra, ostatni bastion muzułmański w średniowiecznej Europie, ówczesny władca zdecydował się zburzyć jedynie meczet i zbudować w tym miejscu katolicki kościół z klasztorem oraz pałac Palacio de Carlos V. Jego okrągły dziedziniec w porannym świetle stanowił niezwykłe tło fotograficzne.

Palacio de Carlos V
Palacio de Carlos V – kolumnada otaczająca okrągły dziedziniec

Za najświetniejszą cześć kompleksu uważany jest główny pałac Palacios de Nazaires  z licznymi dziedzińcami i basenami oraz niezwykle bogato zdobionymi wnętrzami, oczym nie dane było nam się przekonać z opisanych wyżej powodów – 15€ poszło w błoto a właściwie piach.  Żałowaliśmy, że nie zobaczymy na  żywo słynnego Mirador de Daraxa czy Patio  de los Leones, jednak nawet z zewnątrz pałac prezentuje się bardzo okazale okazale.

Palacios de Nazaires
Dziedziniec z geometrycznym ogrodem przed Palacios de Nazaires

GENERALIFE – LETNIA REZYDENCJA KALIFA

Na otarcie łez została nam letnia rezydencja ze wspaniałymi ogrodami Generalife. Stanowi ona przykład wybitnego arabskiego dzieła ogrodniczego  średniowiecznej Europy. Znajdziemy tu starannie przystrzyżone żywopłoty, geometryczne rabaty kwiatowe oraz liczne kanały wodne, ukryte wewnątrz murów,  zdobionych misternymi mozaikami. Nawet w upalny dzień pozwala to na znalezienie odrobiny cienia i miłego miejsca do odpoczynku. Uciążliwe są jedynie tłumy turystów, którzy o każdej porze roku tabunami odwiedzają Alhambrę.

ogrody Generalife
Generalife – jeden z dziedzińców w letniej rezydencji
Pałac Generalife
Generalife – mozaiki zdobiące ściany letniej rezydencji

Alhambra w obiektywie - więcej zdjęć

Informacje praktyczne:

Cena biletów (05/2017) : Zwiedzanie całego kompleksu – 14€/os, Dzieci <12l za darmo,  osoby 65+ 9€, zwiedzanie samych ogrodów 7€, isnieje możliwośc zwiedzania nocnego 8€ – nie próbowaliśmy